Jafari M, Norouzi G, ashouri M. Effectiveness of parent management training program on participation of mothers of children with intellectual disabilities. ijndd 2022; 1 (2) : 5
URL:
http://jndd.ir/article-1-41-fa.html
جعفری مرجان، نوروزی قاسم، عاشوری محمد. اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر مشارکت مادران کودکان دارای ناتوانیهای هوشی. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (2) :38-46
URL: http://jndd.ir/article-1-41-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (259 مشاهده)
چکیده
مقدمه و هدف: مشارکت والدین به طور مثبت با درگیری رفتاری و شناختی مرتبط است که به نوبه خود به شایستگی و پیشرفت تحصیلی کودکان دارای ناتوانیهای هوشی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بر مشارکت مادران دانش آموزان با ناتوانی هوشی و رشدی انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر شیوهی جمعآوری دادهها از نوع شبهآزمایشی بود. جامعهی آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی و رشدی بود. از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری دردسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشارکت والدین آنهکارگان (2002) بود. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و با نرم افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلهی مورد نظر بر مشارکت مادران با ناتوانی هوشی و رشدی تأثیر مثبت و معنادار داشت (05/0α=).
نتیجهگیری: بنابراین، نتایج پژوهش تاکید کرد که آموزش مدیریت والدین میتواند یک مداخلهی مناسب برای افزایش مشارکت مادران با ناتوانی هوشی و رشدی باشد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/28 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/8/30