Rashmani B, Mojtabaie M. The effectiveness of body language training using ABM method on the communication skills of autistic children. ijndd 2023; 2 (3) :50-57
URL:
http://jndd.ir/article-1-62-fa.html
رشمانی بهاره، مجتبایی مینا. اثربخشی آموزش زبان بدن به روش ABM بر مهارت ارتباطی کودکان اوتیسم. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1402; 2 (3) :50-57
URL: http://jndd.ir/article-1-62-fa.html
داتشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده: (245 مشاهده)
مقدمه و هدف: یادگیری مهارتهای ارتباطی برای کودکان مبتلا به طیف اختلالات اوتیسم ساده نیست ولی با استفاده از روشهایی میتوان مهارتهای ارتباطی را بهبود بخشید. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش زبان بدن به روش ABM برمهارت ارتباطی کودکان اوتیسم انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان پسر سنین 12-6 سال دارای اختلال طیف اتیسم شهر اصفهان در سال 1401 تشکیل میدهد که به صورت روش نمونهگیری داوطلبانه 30 نفر پسر دارای اختلال طیف اتیسم انتخاب با استفاده از جدول کوهن با اندازه اثر 4/0 توان آزمون 8/0 انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) بود؛ که توسط گروه آزمایش و کنترل به عنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. آموزش زبان به روش ABM در قالب 18 جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. دادههای به دست آمده با استفاده نرمافزار SPSS و به وسیله روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج بیانگر تأثیر معنادار آموزش زبان بدن به روش ABM بر مهارتهای ارتباطی در کودکان اتیسم است (05/0≥P)
نتیجهگیری: بنابراین این نوع آموزش به عنوان یکی از مهارتهای کاربردی برای بهبود مهارتهای ارتباطی در کودکان اتیسم توصیه می¬شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/13 | پذیرش: 1402/7/12