Alborzi M M, Khosh Lahjeh Sedgh A. Prediction of sensation seeking and coping strategies based on emotional intelligence with the mediation of metacognitive beliefs in Qom province students. ijndd 2023; 2 (2) :26-37
URL:
http://jndd.ir/article-1-59-fa.html
البرزی محمد میلاد، خوش لهجه صدق انیس. پیشبینی هیجانخواهی و راهکار مقابله ای بر اساس هوش هیجانی با میانجی گری باورهای فراشناختی در دانشجویان استان قم. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1402; 2 (2) :26-37
URL: http://jndd.ir/article-1-59-fa.html
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده: (46 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هیجان خواهی و راهکار مقابله ای بر اساس هوش هیجانی با میانجیگری باورهای فراشناختی در دانشجویان استان قم انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی -همبستگی و به طور خاص، از مدلیابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاههای قم در سال 1401، تشکیل دادند. از بین این افراد نمونهای به حجم 200 نفر طبق فرمول میرز و همکاران (2006) با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی شات و دیگران (1998)، مقیاس راهبردهای مقابله با تنیدگی اندلر و پارکر (1990)، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن فرم پنجم و پرسشنامه فراشناخت ولز و همکاران (2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری) از طریق نرمافزار SPSS-23 و AMOS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین مولفه ارزیابی و بیان هیجان، تنظیم هیجان، بهرهبرداری از هیجان و نمره کل هوش هیجانی با نمره کل هیجانخواهی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار و با نمره کل راهکارهای مقابلهای و باورهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین مولفه باورهای منفی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی با نمره کل هیجانخواهی در دانشجویان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0>p). اما بین مولفههای باورهای مثبت، لزوم کنترل افکار و نمره کل باورهای فراشناختی با نمره کل هیجانخواهی رابطه معناداری یافت نگردید (05/0
p). همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باورهای فراشناختی در ارتباط هوش هیجانی بر راهکارهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه قم نقش واسطهای دارد، اما این ارتباط در مورد هوش هیجانی و هیجان خواهی صدق نمیکند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که باورهای فراشناختی در ارتباط با هوش هیجانی و راهکارهای مقابله ای نقش موثری دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/3/17