Rafiei Bandari V, Kamali E, Mohamadizadeh F. Determining the Effectiveness of Play Therapy in Aggression in Children with Oppositional Disobedience Disorder. ijndd 2023; 2 (1) :9-16
URL:
http://jndd.ir/article-1-46-fa.html
رفیعی بندری وحید، کمالی عصمت، محمدی زاده فاطمه. تعیین اثربخشی بازیدرمانی در پرخاشگری کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1402; 2 (1) :9-16
URL: http://jndd.ir/article-1-46-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده: (41 مشاهده)
مقدمه و هدف : از ویژگیهای بارز اختلال نافرمانی مقابلهای ضدیت، پرخاشگری و بیش جنبشی است، این کودکان در رفتارهای ارتباطی خود با والدین و اطرافیان بهشدت پرخاشگر هستند و دائم حالت حمله به خود میگیرند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی در پرخاشگری کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی کودکان پایه دوم ابتدایی مبتلابه نافرمانی مقابلهای آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در سال تحصیلی 1402-1401 بودند ، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فرم والدین علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (2002) و سیاهه رفتاری آخنباخ (1991) بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای درمان بازیدرمانی نل (2015) توسط پژوهشگر قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند، پس از پایان آموزش پسآزمون گرفته شد. جهت تحلیل آماری دادهها از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار SPSS نسخه 22 در سطح معنیداری 05/0=α استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در پسآزمون پس از تعدیل نمرات پسآزمون بر روی نمرات پیشآزمون میانگین نمرات پرخاشگری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهطور معنیداری کاهش پیدا کرد (001/0>p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، از بازیدرمانی بهعنوان درمان مکمل در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود پرخاشگری و وضعیت روانشناختی دانش آموزان اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/6/13 | پذیرش: 1401/11/10