کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدشیراز
چکیده: (266 مشاهده)
چکیده
مقدمه و هدف: حمایت اجتماعی دانش آموز حمایت اجتماعی است که کودکان و نوجوانان از والدین، معلمان، همکلاسی ها و دوستان نزدیک دریافت می کنند. در این پژوهش به بررسی ساختار عاملی مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموزی بر روی دانش آموزان پایه دهم شهر شیراز پرداخته شده است.
روش: شرکت کنندگان در پژوهش 200 دانش آموز (146 دختر و 54 پسر) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از دانش آموزان پایه دهم شهر شیراز انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموز (SSSS) نولتن (1994) را پس از ترجمه آن به فارسی و اطمینان از کفایت نسخه فارسی تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل عاملی مقیاس حمایت اجتماعی دانش آموز مورد تایید است. ضریب آلفای کرونباخ (39) برای کل شاخص رضایت بخش بود و 4 مقیاس استخراج شد.
نتیجه گیری: بر اساس پایایی و روایی بهدستآمده از مقیاس حمایت اجتماعی دانشآموز، میتوان از این ابزار برای ارزیابی حمایت اجتماعی دانشآموزان از والدین، معلمان، همکلاسیها و دوستان نزدیک دانشآموزان استفاده کرد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/8/30