زمینه و هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر وحشتزدگی و اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به اختلال پانیک شهرستان کاشان بود.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال پانیک شهرستان کاشان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس تعداد ۳۰ نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال وحشتزدگی انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل ۱۵ نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان ابتدا پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، پرسشنامه وحشتزدگی گیرنبرگ (۱۹۸۹) را تکمیل نمودند و پس از انجام آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برای گروه آزمایش، مجددا هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند. دادههابا استفاده از نرمافزار spss۲۶ و به روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین دو گروه شرکتکننده در پژوهش با توجه به سطح معناداری گزارش شده در اضطراب امتحان و وحشتزدگی در سطح ۰۵/. تفاوت معنادار وجود دارد (۰۵/۰P<).
نتیجهگیری: آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی توجه و آگاهی فرد را نسبت به احساسات جسمانی و روانی بیشتر میکند و احساس اعتماد در زندگی و پذیرش واقعی رخدادهای زندگی را بهدنبال دارد و این امر باعث کاهش اختلال وحشتزدگی میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/12 | پذیرش: 1401/1/21 | انتشار: 1401/1/25