دوره 1، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 16-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi amiri Z, bazzazian S. The Effectiveness of Teaching Metacognitive Strategies on Psychological Empowerment and Work-Family Conflict of Female Educators Working in Specific Disease Centers. ijndd 2022; 1 (4) : 2
URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
عباسی امیری زهره، بزازیان سعیده. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانمندی روان‌شناختی و تعارض کار-خانواده مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص. مجله اختلال‌های عصبی تحولی. 1401; 1 (4) :8-16

URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html


مرکز تحقیقات صنعت و سلامت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (420 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض­‌ها بخش اجتناب­‌ناپذیر زندگی هستند و در ابعاد مختلف از قبیل خانواده، کار، روابط بروز می‌­یابند که مستلزم حل هستند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان‌شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 60 نفر انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 30 نفر) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کارلسون و همکاران (2000) و پرسشنامه‌ی توانمندی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) بود که توسط گروه آزمایش و گواه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. آموزش راهبردهای فراشناختی در قالب 8 جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و به روش تحلیل واریانس مختلط دوراهه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج بیانگر تأثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان‌شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود (05/0≥P).
نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای فراشناختی به­‌عنوان یکی از مهارت‌های کاربردی برای مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص توصیه می‌­شود
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 757 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/21 | پذیرش: 1401/10/25 | انتشار: 1401/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اختلالهای عصبی تحولی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Neurodevelopmental Disorders

Designed & Developed by : Yektaweb