Abbaspour E, Vatani S, Safargholi H, Madhi S, Hoseinnezhad H. Effectiveness of Training of Relationship Enhancement on Marital Intimacy of Couples with Autistic Children. ijndd 2022; 1 (1) :1-8
URL:
http://jndd.ir/article-1-8-fa.html
عباسپور الهام، وطنی صباح، صفرقلی هنگامه، مدحی سرور، حسیننژاد حسین. اثربخشی آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :1-8
URL: http://jndd.ir/article-1-8-fa.html
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده: (251 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی مشکل شدیدی برای اعضای خانواده ایجاد میکنند. بنابراین مداخلههایی که به بهبود این وضعیت کمک کند ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی بود.
روش: پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. از بین زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی شهرستان سنندج در سال 1400، 28 زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برنامه آموزش بهسازی رابطه در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای صمیمیت زناشویی والکر و تامپسون استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی مؤثر است.
نتیجهگیری: آموزش بهسازی رابطه منجر به افزایش صمیمت زناشویی و احتمالاً بهبود روابط خانوادگی میشود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/1/21 | انتشار: 1401/1/25