Abbaspour E, Vatani S, Safargholi H, Madhi S, Hoseinnezhad H. Effectiveness of training of relationship enhancement (RE) on marital intimacy Couples with autism children. ijndd 2022; 1 (1) :1-10
URL:
http://jndd.ir/article-1-8-fa.html
عباسپور الهام، وطنی صباح، صفرقلی هنگامه، مدحی سرور، حسیننژاد حسین. اثربخشی آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی. مجله اختلالهای عصبی تحولی 1401; 1 (1) :10-1
URL: http://jndd.ir/article-1-8-fa.html
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده: (148 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی مشکل شدیدی برای اعضای خانواده ایجاد میکنند. بنابراین مداخلههایی که به بهبود این وضعیت کمک کند ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی است.
روش: پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. از بین زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی شهرستان سنندح در سال ۱۴۰۰، ۲۸ زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزش بهسازی رابطه در ۸ جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای صمیمیت زناشویی والکر استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که آموزش بهسازی رابطه بر صمیمیت زناشویی زوجهای دارای کودکان با اختلال طیف درخودماندگی مؤثر است.
نتیجهگیری: آموزش بهسازی رابطه منجر به افزایش صمیمت زناشویی و احتمالا بهبود روابط خانوادگی میشود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/1/21 | انتشار: 1401/1/25