hosseinian por A, Yar-Ahmadi Y. Efficacy of Applied Behavior Analysis Method on Cognitive and Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder. ijndd 2022; 1 (1) :25-35
URL:
http://jndd.ir/article-1-32-fa.html
حسینیان پور آیلار، یار احمدی یحیی. اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :25-35
URL: http://jndd.ir/article-1-32-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران،
چکیده: (252 مشاهده)
زمینه و هدف: تحلیل رفتار کاربردی مبتنی بر رویکرد رفتارگرایی است که در حوزه تغییر رفتار کاربردهای مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش: تحقیق حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه کودکان ۷ تا ۱۴ ساله مبتلا به اختلال طیف اتیسم در شهر تهران بودند که در انجمن اوتیسم تهران پرونده داشتند. از جامعه آماری ۳۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سنجش دامنه اتیسم اهلر و همکاران (۱۹۹۹)، پرسشنامه سنجش مهارتهای اجتماعی استون و همکاران (۲۰۱۰) و مقیاس هوش وکسلر کودکان نسخه پنجم بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که روش تحلیل رفتار کاربردی بر مهارت شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تأثیر معناداری دارد (۰۵/۰p>).
نتیجهگیری: آموزش روش تحلیل رفتار کاربردی به والدین میتواند در پیشرفت سریعتر این کودکان در حیطه مهارتهای شناختی و اجتماعی کمک زیادی نماید.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/25 | پذیرش: 1401/2/5 | انتشار: 1401/2/29