Jafari A, hassani abharian P, parhon H. The Effect of Family-Oriented Cognitive Rehabilitation Program on Attention and Emotion Regulation of Children with ADHD. ijndd 2022; 1 (1) :44-54
URL:
http://jndd.ir/article-1-31-fa.html
جعفری عبداله، حسنی ابهریان پیمان، پرهون هادی. تأثیر برنامه توانبخشی شناختی خانوادهمحور بر توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :44-54
URL: http://jndd.ir/article-1-31-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد توانبخشی شناختی، گروه توانبخشی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (182 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات توجه و تنظیم هیجان از مشکلات عمده کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیشفعالی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه توانبخشی شناختی خانوادهمحور بر توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سنین ۸ الی ۱۲ ساله مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی نوع مرکب ساکن شهر سنندج بود که تعداد ۴۰ نفر کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی به روش هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه (هر گروه شامل ۲۰ نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان ابتدا آزمونهای فراخنای ارقام (از خردهمقیاسهای ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان) و سیاهه تنظیم هیجان شیلز و سیچتی (۱۹۹۷) را تکمیل کردند. پس از انجام آموزش توانبخشی شناختی برای گروه مداخله، مجدداً دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند و نتایج بهدست آمده بهوسیلهی نرمافزار SPSS۲۶ و به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که برنامه خانوادهمحور توانبخش شناختی باعث بهبود توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی در سطح معناداری (۰۵/۰P<) میشود.
نتیجهگیری: بر این اساس با توجه به نتایج حاصله میتوان نتیجه گرفت که که برنامه خانوادهمحور توانبخشی شناختی میتواند مورد استفاده برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی در زمینههای توجه و تنظیم هیجان باشد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/2/2 | انتشار: 1401/2/27