دوره 1، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 69-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, hassani abharian P, parhon H. The Effect of Family-Oriented Cognitive Rehabilitation Program on Attention and Emotion Regulation of Children with ADHD. ijndd 2022; 1 (1) :57-69
URL: http://jndd.ir/article-1-31-fa.html
جعفری عبداله، حسنی ابهریان پیمان، پرهون هادی. تأثیر برنامه توان‌بخشی شناختی خانواده‌محور بر توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. مجله اختلال‌های عصبی تحولی 1401; 1 (1) :69-57

URL: http://jndd.ir/article-1-31-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد توانبخشی شناختی، گروه توانبخشی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (20 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات توجه و تنظیم هیجان از مشکلات عمده کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش‌­فعالی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه توان­‌بخشی شناختی خانواده‌­محور بر توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سنین ۸ الی ۱۲ ساله مبتلا به اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی نوع مرکب ساکن شهر سنندج بود که تعداد ۴۰ نفر کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی به روش هدفمند انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه (هر گروه شامل ۲۰ نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان ابتدا آزمون­‌های فراخنای ارقام (از خرده‌­مقیاس‌­های ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان) و سیاهه تنظیم هیجان شیلز و سیچتی (۱۹۹۷) را تکمیل کردند. پس از انجام آموزش توان­‌بخشی شناختی برای گروه مداخله، مجدداً دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند و نتایج به­‌دست آمده به‌­وسیله‌ی نرم‌افزار SPSS۲۶ و به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به­‌دست آمده نشان داد که برنامه خانواده‌­محور توان‌­بخش شناختی باعث بهبود توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی در سطح معنا‌داری (۰۵/۰P<) می‌شود.
نتیجه‌گیری: بر این اساس با توجه به نتایج حاصله می‌توان نتیجه گرفت که که برنامه خانواده­‌محور توان­‌بخشی شناختی می‌تواند مورد استفاده برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در زمینه‌های توجه و تنظیم هیجان باشد. 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 478 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/2/2 | انتشار: 1401/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اختلالهای عصبی تحولی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Iranian Journal of Neurodevelopmental Disorders

Designed & Developed by : Yektaweb