Ahmadi S, nouri E, moradian tizabi M. A Comparison of Cognitive Emotion Regulation in Children with and without ADHD. ijndd 2022; 1 (1) :17-24
URL:
http://jndd.ir/article-1-26-fa.html
احمدی سبا، عبدی نسا، مرادیان تیزابی مریم. مقایسه تنظیم هیجان شناختی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیشفعالی. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :17-24
URL: http://jndd.ir/article-1-26-fa.html
کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (226 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از زمینههایی که کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی در آن دچار مشکل هستند تنظیم هیجان شناختی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجان شناختی کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیشفعالی انجام شد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با و بدون اختلال نقص توجه و بیشفعالی شهر تهران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است که از بین آنها به روش نمونهگیری هدفمند ۱۰۰ کودک (۵۰ کودک عادی و ۵۰ کودک دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی) در دامنه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۶) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین تنظیم هیجان شناختی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی و کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت با توجه به دشواری تنظیم هیجان شناختی در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی در ارزیابی، تشخیص و همچنین درمان به آن توجه شود.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/26 | پذیرش: 1401/2/2 | انتشار: 1401/2/10