Mahdi E, Mirmehrabi A, Seadatee Shamir A. Evaluation of the Effectiveness of Virtual Mathematics Teaching Based on Manipulative Mathematical Learning in 5th Grade Elementary Male Students with Mathematical Learning Disabilities in the COVID-19 Pandemic. ijndd 2022; 1 (1) :55-64
URL:
http://jndd.ir/article-1-18-fa.html
مهدی الهه، میرمحرابی اصغر، سعادتی شامیر ابوطالب. اثربخشی آموزش مجازی ریاضی با دستورزی بر میزان یادگیری ریاضیات دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در پاندمی کرونا. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :55-64
URL: http://jndd.ir/article-1-18-fa.html
استادیار روانشناسی تربیتی، دپارتمان روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (195 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری ریاضی یکی از شایعترین اختلالات عصبی-تحولی است، لذا آموزش ریاضی در دوره ابتدایی یکی از مهمترین مشکلات معلمان است که این مسأله در پاندمی کووید-۱۹ که منجر به آموزش مجازی شد، به چالشی جدی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی با دستورزی بر میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری در پاندمی کرونا اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که اختلال یادگیری ریاضی داشتند. نمونه آماری شامل ۲۰ نفر از دانشآموزان پایه پنجم دبستان بیستم فروردین شهر کرج به روش دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (۱۰ نفر گروه آزمایش و ۱۰ نفر گروه کنترل) جایگزینی شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان (۱۹۴۹)، آزمون ریاضی کیمت (۱۹۸۸) و آزمون یادگیری ریاضی محققساخته بود. دادهها به روش تحلیل کواریانس تکمتغیری و با استفاده از نرمافزار SPSS۲۶ تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مجازی به روش دستورزی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی که این برنامه را دریافت کرده بودند در مقایسه با دانشآموزانی که این برنامه را دریافت نکرده بودند، تأثیر معنیداری داشت، بهطوریکه موجب افزایش ۸۱ درصدی نمرات یادگیری ریاضی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (۰۰۰۱/۰> P، ۹۴۶/۸=F).
نتیجهگیری: بهکارگیری روش دستورزی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم ابتدایی در آموزش مجازی مؤثر است.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/19 | پذیرش: 1401/2/31 | انتشار: 1401/3/29