دوره 1، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdi E, Mirmehrabi A, Seadatee Shamir A. Evaluation of the Effectiveness of Virtual Mathematics Teaching Based on Manipulative Mathematical Learning in 5th Grade Elementary Male Students with Mathematical Learning Disabilities in the COVID-19 Pandemic. ijndd 2022; 1 (3) : 7
URL: http://jndd.ir/article-1-18-fa.html
مهدی الهه، میرمحرابی اصغر، سعادتی شامیر ابوطالب. اثربخشی آموزش مجازی ریاضی با دست‌ورزی بر میزان یادگیری ریاضیات دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در پاندمی کرونا. مجله اختلال‌های عصبی تحولی. 1401; 1 (3) :31-40

URL: http://jndd.ir/article-1-18-fa.html


استادیار روانشناسی تربیتی، دپارتمان روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (420 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری ریاضی یکی از شایع‌­ترین اختلالات عصبی-تحولی است، لذا آموزش ریاضی در دوره ابتدایی یکی از مهم­‌ترین مشکلات معلمان است که این مسأله در پاندمی کووید-۱۹ که منجر به آموزش مجازی شد، به چالشی جدی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی با دست‌­ورزی بر میزان یادگیری ریاضی دانش­‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری در پاندمی­ کرونا اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس­‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌­آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که اختلال یادگیری ریاضی داشتند. نمونه آماری شامل ۲۰ نفر از دانش­‌آموزان پایه پنجم دبستان بیستم فروردین شهر کرج به روش دردسترس انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (۱۰ نفر گروه آزمایش و ۱۰ نفر گروه کنترل) جایگزینی شدند. ابزار گردآوری داده­‌های پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر کودکان (۱۹۴۹)، آزمون ریاضی کی­مت (۱۹۸۸) و آزمون یادگیری ریاضی محقق­‌ساخته بود. داده­‌ها به روش تحلیل کواریانس تک­‌متغیری و با استفاده از نرم‌­افزار SPSS۲۶ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مجازی به ­روش دست­‌ورزی بر یادگیری ریاضی دانش‌­آموزان با اختلال یادگیری ریاضی که این برنامه را دریافت کرده بودند در مقایسه با دانش‌آموزانی که این برنامه را دریافت نکرده بودند، تأثیر معنی‌داری داشت، به­‌طوریکه موجب افزایش ۸۱ درصدی نمرات یادگیری ریاضی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (۰۰۰۱/۰> P، ۹۴۶/۸=F).
نتیجه‌گیری: به­‌کارگیری روش دست­‌ورزی بر یادگیری ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی پایه پنجم ابتدایی در آموزش مجازی مؤثر است. 
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 576 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/19 | پذیرش: 1401/2/31 | انتشار: 1401/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اختلالهای عصبی تحولی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Neurodevelopmental Disorders

Designed & Developed by : Yektaweb