دوره 1، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 22-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi amiri Z, bazzazian S. The effectiveness of teaching metacognitive strategies on psychological empowerment and work-family conflict of female educators working in specific disease centers. ijndd 2022; 1 (1) :11-22
URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
عباسی امیری زهره، بزازیان سعیده. اثربخشی آموزش راهبرد‌های فراشناختی بر توانمندی روان‌شناختی و تعارض کار-خانواده مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص. مجله اختلال‌های عصبی تحولی 1401; 1 (1) :22-11

URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html


مرکز تحقیقات صنعت و سلامت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (143 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض‌­ها بخش اجتناب­‌ناپذیر زندگی هستند و در ابعاد مختلف از قبیل خانواده، کار، روابط بروز می­‌یابند که مستلزم حل هستند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان‌شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد ۶۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل ۳۰ نفر) انتساب گردیدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کارلسون و همکاران (۲۰۰۰) و پرسشنامه‌ی توانمندی روان‌شناختی اسپریتزر (۱۹۹۵) بود که توسط گروه آزمایش و کنترل در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. آموزش راهبردهای فراشناختی در قالب ۸ جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS۲۶ و به روش تحلیل واریانس مختلط دوراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج بیانگر تأثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روان‌شناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص است (۰۵/۰P).
نتیجه‌گیری: ما آموزش راهبردهای فراشناختی را به­‌عنوان یکی از مهارت‌های کاربردی برای مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص توصیه می‌­کنیم.
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 470 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/21 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اختلالهای عصبی تحولی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Iranian Journal of Neurodevelopmental Disorders

Designed & Developed by : Yektaweb