abbasi amiri Z, bazzazian S. The Effectiveness of Teaching Metacognitive Strategies on Psychological Empowerment and Work-Family Conflict of Female Educators Working in Specific Disease Centers. ijndd 2022; 1 (1) :8-16
URL:
http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
عباسی امیری زهره، بزازیان سعیده. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانمندی روانشناختی و تعارض کار-خانواده مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص. مجله اختلالهای عصبی تحولی. 1401; 1 (1) :8-16
URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
مرکز تحقیقات صنعت و سلامت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (245 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارضها بخش اجتنابناپذیر زندگی هستند و در ابعاد مختلف از قبیل خانواده، کار، روابط بروز مییابند که مستلزم حل هستند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روانشناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه شامل 30 نفر) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کارلسون و همکاران (2000) و پرسشنامهی توانمندی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود که توسط گروه آزمایش و گواه در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. آموزش راهبردهای فراشناختی در قالب 8 جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و به روش تحلیل واریانس مختلط دوراهه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بیانگر تأثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روانشناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود (05/0≥P).
نتیجهگیری: آموزش راهبردهای فراشناختی بهعنوان یکی از مهارتهای کاربردی برای مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص توصیه میشود.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/21 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1401/1/29