abbasi amiri Z, bazzazian S. The effectiveness of teaching metacognitive strategies on psychological empowerment and work-family conflict of female educators working in specific disease centers. ijndd 2022; 1 (1) :11-22
URL:
http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
عباسی امیری زهره، بزازیان سعیده. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانمندی روانشناختی و تعارض کار-خانواده مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص. مجله اختلالهای عصبی تحولی 1401; 1 (1) :22-11
URL: http://jndd.ir/article-1-15-fa.html
مرکز تحقیقات صنعت و سلامت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (143 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارضها بخش اجتنابناپذیر زندگی هستند و در ابعاد مختلف از قبیل خانواده، کار، روابط بروز مییابند که مستلزم حل هستند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روانشناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد ۶۰ نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه شامل ۳۰ نفر) انتساب گردیدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کارلسون و همکاران (۲۰۰۰) و پرسشنامهی توانمندی روانشناختی اسپریتزر (۱۹۹۵) بود که توسط گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. آموزش راهبردهای فراشناختی در قالب ۸ جلسه به گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS۲۶ و به روش تحلیل واریانس مختلط دوراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بیانگر تأثیر معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی بر تعارض کار-خانواده و توانمندسازی روانشناختی مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص است (۰۵/۰≥P).
نتیجهگیری: ما آموزش راهبردهای فراشناختی را بهعنوان یکی از مهارتهای کاربردی برای مربیان زن شاغل در مراکز اختلال یادگیری خاص توصیه میکنیم.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/21 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1401/1/29